آشنایی و تفاوت انواع نخ خیاطی و نحوه استفاده

نخ های خیاطی از الیاف‌های طبیعی یا مصنوعی یا ترکیبی از این دو ساخته شده‌اند و انواع مختلفی دارند. هر کدام از انواع نخ خیاطی برای قسمت های مختلف لباس و پارچه های متفاوتی استفاده می شوند. در واقع نخ ها از مهم‌ترین بخش‌های صنعت نساجی و صنعت مد و فشن و پوشاک محسوب می شوند. نخ های خیاطی امروزی به علت رشد بسیاری که این صنعت نسبت به گذشته داشته است، از تنوع بسیاری در رنگ و کیفیت برخوردار هستند. این به شما کمک می کند، انتخاب ‌هایی سازگار با سلیقه شخصی خود داشته باشید.

 

دسته بندی کلی نخ های خیاطی

در ابتدا می‌توانیم انواع نخ خیاطی را به سه دسته کلی تقسیم کنیم:

  • نخ های طبیعی
  • نخ های مصنوعی
  • نخ های مخلوط

 

نخ های طبیعی:

نخ های طبیعی آن دسته از نخ هایی هستند که منشاء طبیعی دارند و از مواد شیمیایی در تولید آن ها استفاده نشده است. به عنوان مثال نخ هایی که از پشم حیوانات و یا پنبه های کشت شده تولید می ‌شوند جزو نخ های طبیعی محسوب می شوند.

مهمترین و پرکاربرد ترین نخی که در صنعت بزرگ نساجی از آن استفاده می شود نخ پنبه است که جزو نخ های طبیعی به شمار می آید. نوع دیگری از نخ طبیعی که می توان نام برد، نخ پشمی میباشد. اینها جزئی از نخ های با الیاف های طبیعی و حیوانی هستند. نخ‌ های پشمی به دلیل اینکه دارای ضخامتی بیش از حد معمول هستند برای تهیه آن ها از موادی مانند پشم، کرک و مخلوط پشم و پلی استر استفاده می شود.

 

نخ های مصنوعی:

نخ های مصنوعی به نوعی از نخ ها گفته می شوند که می توانند منشا طبیعی داشته باشند اما با روش های مصنوعی تهیه شوند یا از ابتدا با مواد مصنوعی تولید شوند. نخ های ویسکوز و نخ های پلی استر از مهم ترین انواع این دسته به حساب می آیند.

نخ ابریشم از دیگر نخ های مصنوعی است. نخ های مصنوعی در حقیقت طی مراحل شیمیایی از ماده شیمیایی سلولز تهیه می شوند. و این نوع نخ ها چون دارای ظاهری براق و یکنواخت مانند ابریشم طبیعی هستند در صنعت و تجارت بنام ابریشم مصنوعی معروف هستند. این دسته از نخ ها را به صورت بوبین با تاب زیاد تهیه می کنند.

 

نخ های مخلوط:

نخ های مخلوط ترکیبی از نخ های مصنوعی و طبیعی هستند.

 

نخ خیاطی رنگی

 

انواع نخ خیاطی و کاربرد آنها

در هنر خیاطی، شناخت انواع نخ خیاطی نقش مهمی در نتیجه کار خیاط ایفا میکند. درواقع انتخاب نخ مناسب برای بخش های مختلف پارچه، نیازمند مهارت و دانش خیاطی است. نخ های خیاطی انواع مختلفی دارند. هر کدام از آن ها برای پارچه های متفاوتی استفاده می شوند. در انتخاب رنگ نخ، باید به این نکته توجه کنید. به یاد داشته باشید، همیشه رنگ نخ خیاطی را متناسب با پارچه و پر رنگ تر از رنگ پارچه انتخاب کنید. در ادامه چند نمونه از نخ های خیاطی و کاربرد آنها را به شما معرفی می کنیم.

 

نخ پلی استر

نخ پلی استر یکی از نخ های خیاطی بسیار بادوام است که از الیاف مصنوعی تولید می‌‌‌‌‌‌شود. این نوع نخ ثبات رنگی بسیار خوبی نیز دارد و رنگ آن به این سادگی ها از بین نمی رود. حتی اگر چندین بار، این نخ را بشویید. نخ پلی استر به عنوان الیاف مصنوعی و جایگزین پنبه و نخ طبیعی کاربردهای بسیار زیادی دارد. این نوع الیاف انواع مختلف و متفاوتی دارند که بر اساس روش تولید و ویژگی مواد اولیه از هم تفکیک می شوند. اینها به طور کلی به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند.

از این نوع از نخ های خیاطی می توان برای دوختن انواع پارچه ها استفاده کرد. اما توصیه می شود از آن برای دوخت پارچه های پنبه ای استفاده نشود. به این دلیل که پنبه، در مقایسه با پلی استر، دارای مقاومت کمتری است و ممکن است با گذر زمان پاره شود. باید توجه کرد که نخ پلی استر مقاومتی در برابر دما و حرارت ندارد. به همین دلیل، نباید آن را در معرض دمای بالا قرار دهید. و یا اینکه آن را با استفاده از اتوی خیلی داغ اتو کنید، چرا که ممکن است بسوزد.

فرقی نمی کند که شما خیاطی تازه کار باشید یا حرفه ای، در هر صورت، می توانید از این نوع نخ برای پروژه های خیاطی خود استفاده کنید.  نخ پلی استر از آن دسته نخ های خیاطی است که از آن می توانید هم برای دوخت و دوز با دست و هم برای دوخت و دوز با چرخ خیاطی استفاده کنید.

همه ما میدانیم که نخ های خیاطی از اولین و مهم ترین ابزار های اولیه دوخت و دوز هستند. پس در ابتدا باید ابزار اولیه با کیفیت و مرغوب باشد تا یک محصول مرغوب به مشتریان ارائه شود. شما می توانید با مراجعه به سایت پارسی دوز نخ پلی استر را با قیمت و کیفیت خوب تهیه کنید.

انواع دوک نخ خیاطی پلی استر

 

نخ نایلونی

نخ نایلونی یکی دیگر از نخ های خیاطی است. نخ نایلونی نیز درست مثل نخ پلی استر، نوعی نخ مصنوعی به شمار می رود. این نوع نخ برای دوختن انوع پارچه ها مناسب است. نخ نایلونی در وزن ها و ضخامت های مختلفی در بازار موجود است. شما می توانید برای دوختن انواع پارچه های ضخیم و نازک، از این نوع نخ استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که این نوع نخ مقاومت چندانی در برابر گرما و حرارت ندارد. پس نباید آن را در معرض حرارت یا اتو قرار دهید.

 

کاربرد نخ نایلونی خیاطی

 

نخ نامرئی

نخ های نامرئی نوعی از نخ های نایلونی هستند. و در کار خیاطی از آنها برای جواهر دوزی لباس های عروس، نامزدی و لباس شب استفاده می کنند. دوخت لباس عروس یکی از پر درآمدترین شغل ها به شمار می آید، به همین جهت متقاضیان زیادی دارد. از فاکتور هایی که یک شخص برای دوخت لباس عروس باید داشته باشد می توان به ظریف کاری، حوصله زیاد و خلاقیت بالا اشاره کرد. نخ های نامرئی یکی از پراستفاده ترین نخ ها برای دوخت لباس عروس و مهمانی ها است. اگر می خواهید لباس های ساده خود را به زیبایی تزئین کنید، می توانید از سایت پارسی دوز نخ نامرئی را تهیه کنید.

کاربرد نخ نامرئی خیاطی

نخ پشم

نخ های پشمی را می توان جزئی از نخ های با الیاف های طبیعی و حیوانی در نظر گرفت. در واقع، در تولید نخ پشمی، از پشم، کرک و پلی استر استفاده می کنند. نخ پشمی یا نخ فاستونی، استحکام بالایی دارد و جزو نخ های ضخیم می باشد. از این نوع نخ ها برای دوخت پارچه های کلفت استفاده می شود. باید توجه داشته باشید که نخ های پشمی جزو آن دسته نخ های خیاطی هستند که برای پارچه های نازک و گلدوزی مناسب نیستند.  پس برای گلدوزی، نازک دوزی، دوخت پارچه های نازک اصلا نباید از نخ های پشمی استفاده کرد. زیرا این نوع نخ ها به دلیل خاصیتی که دارند از هم گسسته می شوند.

نخ های پشمی دارای ظرافت و لطافت نیستند. به دلیل ضخیم بودن، نخ های پشمی می توانند هوا و گرما را در خود نگه دارند. به همین دلیل است که روستاییان و عشایر از پشم حیوانات نخ ریسیده و لباس های گرم زمستانی درست می کنند. الیاف پشم وزن زیادی دارد و به خاطر ویژگی هایی که اشاره کردیم دارای طرفداران زیادی در صنایع مختلف است.

 

کاربرد نخ پشمی خیاطی

 

نخ ابریشم

یکی دیگر از انواع نخ خیاطی نخ های ابریشمی هستد. نخ های ابریشمی از زیباترین و بادوام ترین نخ ها به شمار می روند. نخ ابریشمی بسیار ظریف است و خاصیت کششی نیز دارد. این نوع نخ نیز انواع طبیعی و مصنوعی دارد. نوع مصنوعی نخ ابریشم را با مواد شیمیایی تولید می کنند. در تولید نخ ابریشم مصنوعی، از ماده ای به نام سلولز استفاده می کنند. از انواع نخ های ابریشمی می توان به ابریشم خام، ابریشم هندی و سیگارت ابریشمی زنجیری اشاره کرد. از این نوع نخ ظریف و براق، بیشتر برای کارهایی مانند گلدوزی روی پارچه استفاده می کنند.

می توانید از این نوع نخ برای دوختن پارچه های ظریف در کار خیاطی استفاده کنید. زیرا نخ ابریشم بسیار نازک و ظریف است و هیچ گونه حفره ای را در پارچه به جای نمی گذارد. نخ های ابریشمی بسیار بادوام، منعطف و گران قیمت هستند. نخ ابریشم را می توانید براحتی از سایت پارسی دوز تهیه کنید.

 

ابریشم را می توان در انواع مختلفی دسته ‌بندی کرد. چند نمونه از دسته بندی های نخ ابریشم :

  1. ابریشم توت: از ارزان‌ترین انواع ابریشم می توان به ابریشم توت اشاره کرد. ابریشم توت مانند بقیه ابریشم‌ها، با دوام، قوی و نرم است.
  2. ابریشم اری: در تولید این نوع ابریشم، نیازی به از بین بردن کرم‌ های ابریشم نیست. به همین علت است که، این نوع ابریشم به ابریشم صلح معروف است. پارچه ابریشم اری نیز بسیار سنگین است و از ابریشم توت بادوام‌تر است.
  3. ابریشم تاسار: این ابریشم نوعی از ابریشم وحشی است و از کرم‌ های ابریشم بومی هندی تولید می‌شود. این نوع کرم‌های ابریشم در کشور ژاپن نیز پیدا می‌شوند. نکته بخصوصی که در مورد ابریشم تاسار وجود دارد این است که این نوع ابریشم سبز رنگ است.
  4. ابریشم عنکبوت: ابریشم عنکبوت به جای کرم ابریشم از عنکبوت به دست می‌آید. تولید ابریشم عنکبوت بسیار گران تمام می شود و توجیه اقتصادی ندارد. از این نوع ابریشم برای ساخت جلیقه ضد گلوله، تلسکوپ، میکروسکوپ و محصولات صنعتی دیگر استفاده می‌ شود.
  5. ابریشم موگا: این نوع ابریشم را در بخش‌هایی از کشور هند تولید می کنند. کرم‌هایی که این نوع ابریشم را تولید می‌کنند، نیمه اهلی هستند.
  6. ابریشم دریا: این ابریشم از صدف‌های بومی دریای مدیترانه ساخته می شود. به این نوع ابریشم، ابریشم صدفی یا موسل نیز می گویند.
  7. ابریشم کوان: این ابریشم بوسیله کرم‌های ابریشم پاسی‌پاسا آتوس تولید می‌شود. این کرم‌های ابریشم متعلق به بخش‌هایی از کشورهای یونان، ترکیه و ایتالیا هستند. تغذیه اینگونه کرم‌ها از کاج، ارس و بلوط است. امروزه تولید این ابریشم ناچیز است. ابریشم کوان برای افزایش قدرت ابریشم‌های دیگر استفاده می ‌شود.

 

کاربرد نخ ابریشمی خیاطی

 

نخ ریون

نخ ریون از نخ های بسیار زیبا و کاربردی به شمار می رود. از این نخ در هنر خیاطی بیشتر برای تزئین استفاده می شود. نخ ریون از به هم تابیدن ریون‌های کوتاه و پرزدار ساخته می شود. نخ ریون، نخی بسیار ظریف است و ممکن است خیلی زود پاره شود. به همین دلیل، نباید از این نوع نخ برای دوختن درزهای لباس و همچنین به هم وصل کردن قسمت های مختلف لباس استفاده کنید. از این نوع نخ بیشتر در صنعت گلدوزی استفاده می شود.

 

نخ پنبه ای

از پر کاربرد ترین انواع نخ خیاطی نخ پنبه ای است. نخ پنبه ای همان طور که از اسمش میتوان حدس زد، از گیاه پنبه تولید می شود. همچنین در دسته نخ های طبیعی قرار می گیرد. این نوع از نخ بسیار محکم و در عین حال، لطیف است. نخ پنبه ای، به هیچ عنوان کش نمی آید. درنتیجه، اگر با این نخ چیزی بدوزید، به هیچ وجه فرمش را از دست نخواهد داد.

اما همیشه یادتان باشد که در کار خیاطی نباید از این نخ برای دوختن پارچه های کشی استفاده کنید. زیرا این نخ انعطاف پذیر نیست و خاصیت کششی ندارد و ممکن است پاره شود. از این نخ می توانید برای دوختن پارچه های پنبه ای استفاده کنید. نخ پنبه ای گزینه بسیار مناسبی برای دوختن چهل تکه به شمار می رود.

همچنین باید دقت داشته باشید که نخ پنبه ای در مقایسه با نخ پلی استر، در برابر گرما و حرارت مقاوم تر می باشد. پس اگر هنگام کار خیاطی می خواهید چیزی بدوزید که قرار است در معرض گرما قرار بگیرد، می توانید به سراغ نخ پنبه ای بروید. از مزایای لباس های دوخته شده با نخ پنبه ای این است که می توانید آن ها را با خیال راحت و با هر دمایی، اتو کنید. همچنین باید اضافه کرد که برخی از نخ های پنبه ای روکش پلی استر دارند. و از نوع نازک آن ها، می توان برای دوختن پارچه های ظریف استفاده کرد.

نخ کوک را هم می توان نوعی نخ پنبه ای به شمار آورد. این نوع نخ بسیار بی دوام است و خیلی زود پاره می شود. در نتیجه، از این نخ در کار خیاطی بیشتر برای کوک زدن پیش از چرخ کاری استفاده می کنند.

 

کاربرد و انواع نخ پنبه ای خیاطی

 

نخ فلزی

نخ فلزی، همان طور که از نامش می توان حدس زد، از فلز تولید می شود و بسیار براق است. از این نوع نخ براق بیشتر برای کارهای تزیینی استفاده می کنند. باید توجه کرد که برای استفاده از این نوع نخ، باید از سوزن مخصوص استفاده کنید. به یاد داشته باشید که باید این نخ را با ظرافت تمام بدوزید. و همچنین باید آن را با حداقل سرعت بدوزید، چرا که ممکن است پاره شود.

 

کاربرد نخ فلزی خیاطی

 

نخ متالیک

جنس نخ متالیک  ۱۰۰درصد پلی استر است و برای استفاده از آن نیاز به سوزن و چرخ مخصوص است. در بین انواع نخ خیاطی، نخ‌های متالیک برای تزئین لباس و گلدوزی به کار گرفته می‌شوند. کاربرد این نخ نیز مشابه نخ ریون است.

 

نخ دمسه

نخ دمسه یکی دیگر از انواع نخ خیاطی است که دارای کلاف‌های ۶ لا و ۱۵ تا ۲۰ متری است. جنس این نوع از نخ از کتان مرغوب است. نخ های دمسه را بر اساس رنگ آن‌ها از ۱ تا ۹۰۰ شماره گذاری کرده‌اند.

این نوع از نخ در مقابل حرارت بالا مقاوم است و با شست‌ وشو تغییری در رنگش ایجاد نمی ‌شود. کاربرد این نخ در هنر خیاطی بیشتر در زمینه کارهای تزئینی است. نوع براق و بدون پرز و گره این نخ ها انتخاب مناسبی برای سوزن‌دوزی است. نخ دمسه را می توانید با اطمینان از کیفیت آن، از سایت پارسی دوز تهیه کنید.

 

کاربرد نخ دمسه خیاطی

 

نمره نخ و کاربرد آن در کار خیاطی

با توجه به مطالبی که به آنها اشاره کردیم لازم است در کار خیاطی خود نخی که انتخاب می‌کنید، با پارچه‌ای که قرار است دوخت روی آن انجام شود، متناسب باشد. به گونه ای که اگر پارچه ضخیم است، نخ هم ضخیم باشد. و اگر پارچه مورد نظر نازک است، نخ هم نازک و متناسب با آن به کار گرفته شود.

برای نشان دادن میزان ظرافت انواع نخ از نمره نخ استفاده می‌شود. به این روش که وزن در واحد طول یا طول در واحد وزن محاسبه و روی بسته ‌بندی نخ درج می‌شود. نمرات نخ به صورت ده تا ده تا جلو می رود و شماره گذاری می شود. برای مثال ۱۰، ۲۰، ۳۰ و …

 

به‌طور کلی هر خیاط یا هنرمند باید با ابزار کار خود آشنایی داشته باشد. یک خیاط خوب همچنین باید علاوه بر شناخت انواع نخ، کاربرد انواع نخ خیاطی را نیز بداند. او می تواند با استفاده درست از ابزار کار خود یک اثر زیبا و منحصر به فرد را خلق کند.

 

نکات مهم برای انتخاب انواع نخ خیاطی

هنگام انتخاب نخ های خیاطی ، باید یک سری نکات را در نظر داشته باشید. برخی از این نکات عبارت اند از:

_ ابتدا باید نوع پارچه تان را در ذهن داشته باشید: هنگام انتخاب نخ های خیاطی، باید به جنس و ضخامت پارچه مورد نظرتان توجه کنید. برای مثال برای دوختن پارچه های نازک، به سراغ نخ های ضخیم نروید.

_ نوع دوخت را در نظر بگیرید: باید در نظر بگیرید که قرار است از نخ های خیاطی مورد نظر برای دوختن درزهای لباس استفاده کنید یا برای دوختن تزئینات و گلدوزی.

_ حتما به مدل چرخ خیاطی تان توجه کنید: همان طور که پیش از این گفتیم، هر چرخ خیاطی به نخ های خیاطی مختص به خودش نیاز دارد.

_ نخ های خیاطی را به اندازه کافی بخرید: پیش از شروع دوخت، نخ کافی بخرید تا آخر کار، نخ به اتمام نرسد.

_ رنگ های اصلی نخ های خیاطی را همیشه در خانه داشته باشید.

 

نمره نخ چیست

 

عوامل موثر در کیفیت انواع نخ های خیاطی کدام اند؟

برای شناخت انواع نخ خیاطی از نظر کیفیت لازم است که اصول تعیین کیفیت نخ را بدانید. برخی از این اصول عبارتند از:

 

شفافیت نخ های خیاطی

از اصول ابتدایی خرید نخ شفافیت است. در هنگام انتخاب نخ باید دقت کنید، نخ‌هایی را انتخاب کنید که رنگ آن‌ها شفاف و یک ‌دست باشد. و نگاه کردن به آن‌ها احساس تازگی و طراوت به شما بدهد.

 

استحکام نخ

مورد بعدی که باید انواع نخ خیاطی در نظر گرفته شود، استحکام است. در خرید نخ باید آن‌هایی را انتخاب کنید که استحکام خوبی دارند و به راحتی پاره نمی‌شوند. چون در غیر این صورت در هنگام استفاده از نخ ‌هایی که استحکام کمی دارند، دچار مشکل خواهید شد.

 

ثابت بودن رنگ نخ

اصل سومی که باید هنگام انتخاب انواع نخ خیاطی به آن توجه شود، ثابت بودن رنگ نخ است. برای اینکه بتوانید بهترین نخ را انتخاب کنید، باید دقت داشته باشید که نخ‌هایی را انتخاب کنید که رنگش ثابت باشد. و در هنگام شست‌وشو کدر یا کم‌رنگ نشوند.

برای تشخیص و بررسی اینکه آیا رنگ نخ ثابت است است یا خیر، می‌توانید در هنگام خرید، قسمتی از نخ را مرطوب کرده و روی یک پارچه سفید بکشید. اگر نخ به پارچه رنگ داد، نشان‌دهنده کیفیت پایین نخ می باشد و اگر نخ به پارچه رنگ نداد، نشان دهنده مرغوبیت آن است.

 

انواع نخ خیاطی و کاربرد آن ها

 

معرفی چند نمونه نخ های کاربردی دیگر

سایت پارسی دوز معتبر ترین مرجع فروش آنلاین انواع لوازم خیاطی و الگوهای دوخت است. شما همچنین می توانید با مراجعه به سایت این مجموعه به انواع ترفند های خیاطی و فیلم های آموزشی هم دسترسی بیابید. این مجموعه تمامی لوازم خیاطی و خرازی را با قیمت مناسب به مشتریان خود در سراسر کشور ارسال میکند.

 

دوک نخ گلدوزی

یکی از وسیله های کاربردی که شما برای گلدوزی نیاز دارید دوک نخ گلدوزی سفید می باشد. بسیاری از افرادی گلدوزی را با نخ سفید انجام می دهند. این دوک شامل ۵۰۰۰ یارد نخ می باشد. دوک نخ گلدوزی سفید را با بهترین قیمت می توانید از پارسی دوز خریداری نمایید.

 

قرقره نخ

امروزه خیاطان حرفه ای و دیگر افراد برای راحتی و سرعت بخشیدن به کار خود سعی می کنند قرقره های نخ را در انواع رنگ در اختیار داشته باشند. سایت پارسی دوز انواع قرقره های نخ از جمله قرقره 100 رنگ، پک قرقره 12 تایی، پک قرقره نخ اورجینال ۲۴ رنگ و همچنین قرقره مسافرتی را برای زمان هایی که در سفر هستید موجود دارند. می توانید با مراجعه به این سایت این محصولات را با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید.

 

نخ سردوز ترویرا

نخ سردوز یا نخ ترویرا یکی از پرمصرف ترین نخ ها در صنعت خیاطی به حساب می آیند. از ویژگی ‌های این نخ کاربردی می ‌توان به تولید در انواع رنگ ها اشاره کرد. با توجه به کیفیت بسیار بالایی که این نوع نخ ها دارا هستند، به بهترین شکل می توانند پاسخگوی نیازهای شما باشند. شما این محصول را نیز می توانید با مراجعه به سایت پارسی دوز تهیه کنید.

 

نخ عمامه

از نخ های عمامه برای پر کردن نقوش برجسته و دوخت های درشت استفاده می شود. نخ عمامه در هنر نمد دوزی نیز برای دوخت حاشیه و سایر دوخت های نمد مورد استفاده قرار می گیرد. نخ عمامه در هنرهایی نظیر روبان دوزی،نمد دوزی،گلدوزی و…نیز مورد استفاده قرار می گیرد. سایت پارسی دوز مرجعی مطمئن برای خرید این محصول است.

 

نخ کوک

نخ کوک نخی نازک و ضعیف برای کوک زدن است که زود کنده می شود و به پارچه آسیبی نمی رساند. نخ کوک معمولا برای نشانه گذاری بر روی پارچه استفاده می شود. این نخ را می توانید به راحتی از سایت پارسی دوز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
error: محتوا محافظت شده است!