ایده های خلاقانه برای استفاده از پارچه های دور ریز

جمع شدن اضافات پارچه در کارگاه های خیاطی امر شایعی است که خیاط ها در مواجهه با این پارچه های دور ریز دو عکس العمل متفاوت نشان می دهند؛ یا آن ها را دور می ریزند و یا اینکه آن ها را جمع کرده و برای دوخت رومیزی، ساک پارچه ای، ماسک پارچه ای، کاور لوازم خانگی و یا حتی ساخت کاردستی های هنری مورد استفاده قرار می دهند.

البته تعدادی از خیاط ها نیز اضافات پارچه را به صاحب آن پس می دهند پس تفاوتی ندارد که شما خیاط باشید یا اینکه هنگام تحویل گرفتن لباس دوخته شده اضافات پارچه را نیز از خیاط تحویل گرفته باشید، در هر حال این مقاله برای شما کاربرد دارد زیرا ما قصد داریم دوخت رومیزی، کیف، کوسن و دیگر وسایل خلاقانه با استفاده از پارچه های دور ریز را در مقاله پیش رو آموزش دهیم.

البته در رابطه با افرادی که خیاط نیستند و قصد دارند با تکه پارچه های دور ریز باقیمانده از اضافات پارچه اصلی خود وسایل مذکور را بدوزند چند نکته وجود دارد؛

  1. تعداد و مقدار تکه پارچه ها باید به قدری باشد که بتوان از آن ها یک رومیزی یا هر وسیله دیگری دوخت.
  2. تکه پارچه ها باید طرح های متنوعی داشته باشند تا به این ترتیب کار نهایی زیبایی و جلوه بیشتری داشته باشد
  3. و در آخر اینکه تکه دوزی با پارچه های مختلف و تبدیل آن به یک رومیزی، کوسن، ساک خرید یا مادر و … کار دشواری نیست فقط به یک چرخ خیاطی، نخ و سوزن و کمی خلاقیت نیاز دارد.

 

با استفاده از پارچه های دور ریز چه چیزهایی می توان دوخت؟

تکه دوزی آسان ترین هنری است که می توان با استفاده از پارچه های اضافی انجام داد، یعنی آسان ترین کاری که شما با تکه پارچه های دور ریز می توانید انجام دهید این است که پارچه ها را به تکه های نامساوی یا مساوی برش بزنید و سپس آن ها را به یکدیگر بدوزید.

پس از دوخت تکه پارچه ها نیز می توانید پارچه بدست آمده که در عرف خیاطی به آن پارچه چهل تکه گفته می شود را به هر چیزی که دوست دارید تبدیل کنید. برای مثال می توانید پارچه چهل تکه را برطبق الگوهای مختلف برش زده و بدوزید تا به کاور مبل، کاور چرخ خیاطی، روبالشی، روتختی و … تبدیل شوند.

اما در حالت دوم می توانید با روش هایی که در ادامه آموزش خواهیم داد از پارچه های اضافی بهره ببرید و استعدادهای خود را شکوفا کنید.

 

آموزش دوخت رومیزی با پارچه های دور ریختنی

برای دوخت رومیزی از پارچه های دور ریز می توانید از طرح کلی رومیزی های حاضری موجود در بازار ایده بگیرید و یا اینکه خلاقیت به خرج دهید و اشکال نامتقارن و زیبا خلق کنید، پس در نظر گرفتن الگوی کلی برای دوخت رومیزی از پارچه های اضافی دور ریختنی به نظر و سلیقه خودتان بستگی دارد.

ما در این بخش آسان ترین روش دوخت رومیزی یعنی تکه دوزی با استفاده از پارچه های متنوع را آموزش خواهیم داد، برای اینکار به وسایل و لوازم زیر نیاز است؛

  • نخ و سوزن یا چرخ خیاطی
  • پارچه هایی با طرح ها و رنگ های متنوع اما ترجیحا با جنس واحد
  • اتو
  • متر خیاطی

 

مراحل دوخت رومیزی چهل تکه نیز به شرح زیر است؛

  1. ابتدا ابعاد میز خود را اندازه بگیرید تا اندازه تقریبی رومیزی را بدست آورید
  2. سپس پارچه ها را به صورت مستطیل برش بزنید (برش ها می توانند یک اندازه باشند یا اندازه های متفاوتی داشته باشند که البته اگر هم اندازه باشند دوختشان آسان تر است)
  3. سپس تکه پارچه ها را طوری کنار هم قرار دهید که هیچ دو طرح و رنگ یکسانی کنار هم نباشند و از کنار هم قرار گرفتن آن ها یک تکه پارچه مربعی شکل پدید آید
  4. تکه پارچه های دور ریز مستطیلی شکل را با کمک نخ و سوزن یا چرخ خیاطی به یکدیگر بدوزید تا به این ترتیب صاحب چند تکه پارچه مربعی با طرح های متنوع شوید
  5. در این مرحله برای تمیزی کار نهایی می توانید هر تکه پارچه مربعی را اتو بزنید اما اگر اینکار را انجام ندهید هم اتفاق خاصی نمی افتد
  6. در نهایت باید پارچه های مربعی را طوری کنار هم قرار دهید که قسمت های دارای طرح های یکسان کنار هم نباشند (برای مثال دو طرح صورتی رنگ از هر مربع کنار یکدیگر قرار نگیرند) سپس آن ها را به یکدیگر بدوزید و پارچه ای یکدست (پارچه ساده همجنس سایر قسمت ها یا پارچه توری) را به حاشیه رومیزی متصل کنید

پس از اتمام دوخت رومیزی می توانید آن را به هر طرح و شکلی اعم از دایره، 6 ضلعی، 8 ضلعی یا هر شکلی دیگری برش بزنید. همچنین بهتر است برای زیباتر شدن کار قسمت پشت آن را با یک پارچه ساده معمولی آسترکشی کنید.

 

ایده های خلاقانه برای استفاده از پارچه های دور ریز

 

آموزش دوخت کوسن با پارچه های دور ریز

لوازم اولیه مورد نیاز برای دوخت کوسن از پارچه های اضافی؛

  • نخ و سوزن یا چرخ خیاطی
  • پارچه هایی با طرح های متنوع (اگر در میان این پارچه ها تکه پارچه مبلی با جنس جیر، سوئیت یا مخمل گرم پایین وجود داشته باشد بهتر است)
  • یک تکه پارچه یکدست معمولی
  • پشم شیشه

 

برای دوخت کوسن با استفاده از پارچه های اضافی باید مراحل زیر را طی کنید؛

  1. ابتدا اندازه تقریبی کوسن را درنظر بگیرید و سپس تکه پارچه های دور ریز را به شکل مثلث متساوی الساقین برش بزنید (ابعاد مثلث ها به اندازه نهایی کوسن شما وابسته است یعنی اگر قصد دارید کوسن بزرگ تری داشته باشید باید مثلث ها را بزرگ تر برش بزنید)
  2. مثلث ها را طوری کنار هم قرار دهید که تشکیل دایره بدهند و آن ها را به یکدیگر بدوزید و خط های دوخت را اتو بزنید (برای ساخت کوسن به دو عدد دایره نیاز دارید)
  3. از تکه پارچه یکدستی که در لوازم اولیه به آن اشاره شد یک مستطیل با طولی برابر با دور دایره و عرض دلخواه برش بزنید و سپس دایره ها را به آن متصل کنید، فقط چیزی حدود 5 تا 7 سانتی متر از خط دوخت یکی از دایره ها به پارچه مستطیلی شکل را باز بگذارید
  4. در نهایت باید پشم شیشه را از محفظه گفته شده در داخل کوسن پر کنید و سپس قسمت مذکور را نیز با نخ و سوزن بدوزید

پس از اتمام کار می توانید دو دکمه از هر دو طرف کوسن به قسمت وسط دایره ها بدوزید تا کوسن شما ظاهر زیباتری به خود بگیرد.

دوخت کوسن با استفاده از تکه پارچه های دور ریز روش های دیگری نیز دارد برای مثال می توان پارچه ها را به شکل مربع برش زد و به این ترتیب صاحب کوسن مربعی شکل شد و در نهایت آن را با پارچه توری تزئین کرد.

 

ایده های خلاقانه برای استفاده از پارچه های دور ریز

 

آموزش دوخت کیف با پارچه های دور ریز و تکه پارچه مبلی

دوخت کیف با تکه پارچه های دور ریز به خصوص تکه پارچه مبلی یکی دیگر از امور خلاقانه ای است که به وسایل و لوازم اولیه زیر نیاز دارد؛

  • دو تکه پارچه با ابعاد 70*45 سانتی متر (می توانید هر دو پارچه را با جنس واحد انتخاب کنید یا اینکه برای قسمت رویی کیف از پارچه های کتان یا پارچه مبلی استفاده کنید یا حتی آن را از دوختن پارچه های دور ریختنی با طرح های متنوع بدست آورید)
  • لایه چسب با ابعاد 70*45 سانتی متر
  • نخ و سوزن یا چرخ خیاطی
  • قیچی خیاطی
  • متر خیاطی

 

پس از آماده سازی این وسایل باید برای دوخت ساک دوشی یا ساک خرید پارچه ای مراحل زیر را طی کنید؛

  1. ابتدا هریک از دو تکه پارچه آستری و پارچه رویی کیف و همچنین لایه چسب ها را که ابعاد 70*45 سانتی متر داشتند به دو قسمت مستطیلی شکل با ابعاد 45*35 سانتی متر برش بزنید
  2. یک پارچه آستری، یک پارچه رویی و یک لایه چسب را برداشته و دو گوشه پایینی آن ها (دو گوشه متصل به طول مستطیل) را به شکل مربع 5*5 سانتی متر برش بزنید
  3. پارچه های بیرونی اصلی را از قسمت خارجی روی یکدیگر قرار داده و سه ضلع آن ها را بهم بدوزید (یکی از اضلاع که دهانه کیف را تشکیل می دهد باید باز باشد)
  4. مرحله قبل را برای پارچه های آستری نیز تکرار کنید با این تفاوت که برای دوخت پارچه های آستری باید آن ها را از قسمت داخلی روی هم قرار دهید
  5. سپس آستر را از انتها به پارچه اصلی متصل کنید و لایه چسب ها را نیز در میان آستر و پارچه اصلی کیف جاساز کنید و در نهایت دو ضلع کناری آستر و پارچه اصلی را به یکدیگر بدوزید البته متصل کردن انتهای آن ها به یکدیگر نیز کافی است
  6. ضلع یا همان قسمت بالایی پارچه اصلی کیف که باز گذاشته اید را به اندازه یک سانتی متر همراه با پارچه آستری به سمت داخل تا زده و دور آن را بدوزید

نکته: دسته های کیف را باید در این مرحله و پیش از دوخت دور آن در میان لایه آستری و لایه رویی قرار داده و به دو طرف آن متصل کنید، دسته های 100 سانتی متری با جنس پارچه بیرونی یا جنس کتانی برای کیفی با این ابعاد مناسب هستند.

اگر در این مرحله اتصال دسته ها را فراموش کردید نگران نباشید زیرا امکان دوخت آن ها از قسمت داخلی کیف به آستر نیز وجود دارد.

  1. در نهایت تمام خط های دوخت را اتو بزنید و کیف را برگردانید

پس از طی این 7 مرحله آسان شما صاحب یک کیف دستی بزرگ، جادار و زیبا خواهید شد.

البته دوخت کیف دستی با استفاده از پارچه های دور ریز روش های بسیار گوناگونی دارد زیرا همانطور که می دانید کیف های زنانه انواع و اقسام گوناگونی دارند اما روش گفته شده برای افراد مبتدی آسان تر از دیگر روش ها است و دوخت آن به زمان زیادی نیاز ندارد.

 

ایده های خلاقانه برای استفاده از پارچه های دور ریز

 

درباره پارسی دوز

پارسی دوز فروشگاه اینترنتی و یک آموزشگاه آنلاین و رایگان خیاطی است که اگر به حرفه خیاطی علاقه داشته باشید قطعا به آن نیز علاقمند خواهید شد، در فروشگاه پارسی دوز انواع لوازم خیاطی و خرازی باکیفیت عرضه می شوند.

پارسی دوز محصولات خود را به صورت اینترنتی نیز به فروش می رسانند یعنی شما در هر شهر ایران که باشید می توانید به راحتی محصول مورد نظر خود را در سایت یا اپلیکیشن پارسی دوز بیابید، خریداری کنید و در کوتاه ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

با عضویت در صفحات مجازی پارسی دوز امکان بهره مندی از آموزش های خیاطی، انواع مدل و الگو های رایگان و جدید, آشنایی با برترین خیاطان ایران و جهان، اطلاع از تخفیفات شگفت انگیز محصولات پارسی دوز برای شما فراهم خواهد شد پس فرصت را از دست ندید و هم اکنون در صفحات مجازی این مجموعه وسیع عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
error: محتوا محافظت شده است!