معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن ها در دوخت

تاریخچه ورود چرخ خیاطی به جامعه ایرانی

همه ما تا حد زیادی به جایگاه ویژه چرخ خیاطی و اهمیت شغل دوزندگی واقف هستیم اما ضروری است که قبل از پرداختن به معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن ها به انواع وسایل پرکاربرد و مفید به نحوه ورود آن به جامعه و مزایای ورود آن بیشتر آشنایی داشته باشیم. ورود اولین چرخ خیاطی به ایران به دوران مظفرالدین شاه برمی گردد. هر چند که در روزهای اول ورود این دستگاه بسیاری از افراد موضع گیری خاصی در مورد خرید آن داشتند و برخی بر این باور بودند که چرخ خیاطی پارچه را می خورد و از دوام و کیفیت پارچه می کاهد اما به مرور از کارکرد این دستگاه راضی شدند به گونه ای که یکی از وسایلی که از آن زمان تاکنون پایه ثابت خرید جهیزیه برای نوعروسان است می توان به چرخ خیاطی اشاره کرد.

در واقع یکی از بزرگترین و مهمترین اختراعات بشر می توان به چرخ خیاطی اشاره کرد که در صنعت مد و لباس انقلاب ایجاد کرده است. نیاز به چرخ خیاطی در هر خانه ایرانی احساس می شود و می توان این محصول را یکی از وسایل ضروری در خانه عنوان کرد. در این مقاله سعی بر آن شده که به معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن ها و تفاوت چرخ خانگی صنعتی و داخلی و کاربرد هر یک از آن ها بپردازیم.

 

قابلیت چرخ خیاطی

 

 معرفی انواع چرخ خیاطی خانگی و کاربرد آن

خوشبختانه به دلیل نیاز بالا به این کالا چه در صنعت و چه در خانه همیشه تقاضا برای این محصول بالا می باشد و با توجه به پیشرفت دانش  تکنولوژی روز به روز بر تعداد این چرخ های خیاطی افزوده می شود که  تولید محصولات با فناوری جدیدتر در راحتی کار و تمیز تر شدن کارهای خیاطی اثر مثبتی دارد. خوشبختانه دوخت و دوز با چرخ خیاطی خانگی کار راحتی است و با اندکی تمرین می توان کار با این دستگاه را به راحتی یاد گرفت.

مهمترین ویژگی که چرخ خیاطی خانگی دارد این است که قیمت این چرخ در مقایسه با چرخ های صنعتی کمتر می باشد و وزن سبک تری هم دارد و برای کار با آن نیاز به مهارت خاصی نیست و برای انجام کارهای خانگی از جمله تنگ کردن، وفور، و …. بسیار مناسب است. در این بخش معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن ها می پردازیم. از این مدل چرخ خیاطی خانگی می توان به :

  • چرخ خیاطی کاچیران مدل نیولایف 200-988 : مهمترین مشخصه های این چرخ خیاطی می توان به قابلیت دوخت بر روی پارچه نازک و ضخیم اشاره کرد و دارای قابلیت هایی همچون: مجهز به قفل اتوماتیک، دوخت پهن و نازک، سوزن نخ کن، ژتون دوزی و …. اشاره داشت.
  • چرخ خیاطی ژانومه مدل JH 1512 : قابلیت دوخت بر روی انواع پارچه ضخیم و نازک، مجهز به سوزن نخ کن، پس دوزی، قابلیت دوخت حلقوی  …. اشاره کرد.
  • چرخ خیاطی کاچیران مدل الیزابت 410: از مهمترین مشخصه بارز این چرخ خیاطی سبک وزن بودن و اشغال کردن فضای کم و بدنه مقاوم آن اشاره داشت و اینکه طراحی منحصر به فردی دارد به گونه ای که یکی از شیک ترین چرخ خیاطی است. این وسیله هم همچون موارد بالا دارای قابلیت های گفته شده است.
  • چرخ خیاطی ژانومه مدل 399A: طراحی زیبا و منحصر به فرد و بدنه مقاوم از جنس فلز و سر و صدای بسیار کم در کنار سایر قابلیت ها ( مناسب برای دوخت ساده و پیچیده) و .. اشاره داشت.
  • چرخ خیاطی کاچیران مدل نرگس 210: این چرخ طراحی شیک و منحصر به فردی دارد اما مجهز به سوزن نخ کن نیست اما قابلیت دوخت بر روی انواع پارچه ها را دارد و مجهز به مکانیزم کنترل عرض دوخت است. هر چند که تنوع چرخ های خیاطی خانگی بسیار بالا می باشد و همگی از مشخصه های بارزی برخوردارند اما در این مقاله نمی توان به تک تک این مدل ها شاره کرد و از بحث موضوع ما خارج است به همین دلیل سعی شده که به معرفی مهمترین این چرخ ها پرداخته شود.

 

انواع چرخ خیاطی خانگی و کاربرد آن

 

معرفی انواع چرخ خیاطی صنعتی  و کاربرد آن ها

خوشبختانه تنوع چرخ های صنعتی هم بالا می باشد. از مهمترین تفاوت بارزی که این چرخ های صنعتی با چرخ های خیاطی خانگی دارند این است که علاوه بر تفاوت در شکل ظاهری و وزن و مقاومت، هر یک از این چرخ ها فقط یک قابلیت دارند. این نوع چرخ ها بیشتر برای کارهای صنعتی در کارگاه ها و کارخانه های تولیدی طراحی شده اند و به دلیل اینکه حجم محصولات تولیدی بسیار بالا است این چرخ ها باید از مقاومت خاصی برخوردار باشند که این حجم از دوخت و دوز را پاسخگو باشند. برخی از این چرخ ها عبارتند از :

  • چرخ خیاطی دارای صفحه کار استوانه‌ای (Cylinder Bed) : از ویژگی این چرخ می توان به شکل استوانه ای آن اشاره داشت و اینکه برای دوخت پارچه و کفش مناسب می باشد.
  • چرخ خیاطی Post-bed: این نوع چرخ مجهز به یک موتور خارجی است و بیشتر برای متصل کردن نشانه ها و علائم روی لباس، دستکش و … استفاده می شود. از دیگر چرخ خیاطی صنعتی می توان به:
  • چرخ خیاطی صنعتی پایه مسطح: از رایج ترین چرخ های صنعتی است و شباهت زیادی به چرخ خیاطی خانگی دارد و بیشتر برای تزئینات روی پارچه‌های نازک استفاده می شود.
  • چرخ خیاطی صنعتی پایه بلند: برای دوخت پارچه‌هایی همچون چرم و جیر استفاده می شود.
  • چرخ خیاطی صنعتی بدون بازو: دوخت سر آستین و سرشانه‌ها
  • چرخ خیاطی صنعتی پایه سیلندری و … اشاره داشت.که هر یک از این چرخ ها هم قابلیت ها و مشخصه های خاص خود را دارند.

 

انواع چرح حیاطی صنعتی و کاربرد آن

 

نکات بسیار مهم در خرید و معرفی انواع چرخ خیاطی

یکی از فاکتورهایی بسیار مهمی که در خرید چرخ خیاطی باید مورد استفاده قرار گیرد خرید از مراکز معتبری است که به صورت تخصصی به فروش چرخ خیاطی می پردازند. بسیاری از افراد در خرید این دغدغه را دارند که در قبال هزینه ای که پرداخت می کنند محصول مناسب و با کیفیتی را خریداری کنند. یکی از فروشگاه های معتبر در زمینه معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن ها و فروش لوازم خیاطی و خرازی و … فعالیت دارد فروشگاه اینترنتی پارسی دوز است که توانسته با وجود کادر مجرب و متخصص معرفی لازم در زمینه فروش لوازم و تجهیزات خیاطی و … را داشته باشد رسالت مهم این فروشگاه،  ارسال سریع، ارسال رایگان، کیفیت بالا، پشتیبانی  و رضایت مشتری ها و خرید مناسب ترین و بهترین محصولات خیاطی و خرازی است.

از نکات بسیار مهمی که در خرید چرخ خیاطی باید مورد توجه قرار گیرد بررسی موارد زیر است. قبل از بررسی این موارد بایستی هدف از خرید چرخ خیاطی مشخص باشد برای کارهای روزانه و خانگی و یا انتخاب برای کارهای تولیدی در صنعت و کارخانه

  • سرعت موتور چرخ خیاطی
  • میزان صدا
  • تنوع دوخت
  • اندازه و وزن چرخ خیاطی
  • بودجه خرید چرخ خیاطی
  • گارانتی چرخ خیاطی و … از مهمترین موارد مهم در خرید چرخ خیاطی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

راهنمای خرید انواع چرخ خیاطی

 

نتیجه گیری کلی

در این محتوا به معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن ها پرداخته شد و همانطور که میدانید یکی از وسایل ضروری برای هر خانه چرخ خیاطی است که در خرید آن باید یک سری نکات را در نظر گرفت که خرید مناسب و درستی صورت گیرد. چرخ خیاطی جزو وسایل کاربردی در هر خانه می باشد و با انتخاب درست می توان برای سالیان متمادی از آن استفاده کرد. بهتر است چرخ خیاطی خریداری شود که انواع پارچه ها را بدوزد. تنوع این چرخ خیاطی ها به دلیل تقاضای بالا برای خرید آن روز به روز بالا می رود اما بسته به نوع هدف می توان چرخ خیاطی که قابلیت های لازم را داشته باشد  خریداری کرد.

با پیشرفت علم چرخ خیاطی دستی جای خود را به چرخ خیاطی برقی داد که در مدت زمان کوتاهی می توان حجم زیادی از کارها را با استفاده از این نوع چرخ خیاطی برقی انجام داد. با پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه شاهد چرخ خیاطی های کامپیوتری هستیم که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و می توانند از فناوری های روز دنیا بهره مند شوند و برای افراد مبتدی گزینه بسیار مناسبی است و کار با آن راحت می باشد. یک نوع دسته بندی دیگر در مورد چرخ خیاطی وجود دارد که در معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن ها ضروری است به آن پرداخته شود که شامل:

  • چرخ خیاطی‌های سردوز
  • چرخ خیاطی‌های میاندوز
  • چرخ خیاطی‌های راسته‌دوز و …. است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
error: محتوا محافظت شده است!