آموزش روش صحیح اتو کردن لباس و پارچه های مختلف

اتو کشی لباس چیست ؟

اتو کاری لباس استفاده از یک ابزار گرم شده برای مثال (اتو) برای از بین بردن چین و چروک های ناخواسته روی پارچه است. استفاده از فلز گرم شده برای صاف کردن چین و چروک های لباس که امروزه به عنوان اتو کشی لباس شناخته می شود، برای اولین بار در چین صورت گرفته است. اولین اتوی برقی نیز در سال ۱۹۸۲ توسط هنری سیلی اختراع شد.

 

فایده های اتو کردن لباس

قبل از اینکه از چگونگی اتو کشی لباس و انجام دادن این کار بگوییم، می خواهیم ابتدا کمی از فواید اتو کشی لباس صحبت کنیم:

 

اتو کشی لباس

 

حفظ شدن ظاهر زیبای لباس به مدت طولانی تر

اتو کردن لباس به نرم شدن الیاف پارچه و بازگشت به حالت اولیه کمک می کند. اتوکاری می تواند کیفیت لباس ها را بهبود ببخشد و عمر طولانی آنها را تضمین کند. برخی از پارچه ها با پوشیدن لباس به مرور کشیده می شوند و شکل اصلی خود را از دست می دهند. سرآستین های ژاکت و حتی پیراهن های بافتنی به مرور زمان شکل خود را از دست می دهند. با اتو کشی لباس، الیاف به ساختار تازه خریداری شده خود باز می گردند.

اتو کردن لباس و پیراهن ها باعث می شود لباس ها شکل خود را حفظ کنند و برای مدت طولانی تری شبیه نو بمانند.

 

صرفه جویی در هزینه با اتو کشی لباس

طبق گزارش های ارائه شده هر خانوار مقدار زیادی هزینه هر ساله بابت اتو کشی لباس در خشکشویی ها می پردازد. پس با انجام دادن اتو کاری همانطور که در بخش قبل گفتیم هم در حفظ لباس ها و هم در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

 

از بین بردن میکروب ها و قارچ های لباس با اتو کاری

اتو کردن لباس، مخصوصا استفاده از اتو بخار، میکروب ها و قارچ ها را از بین می برد و لباس ها و پارچه ها را کاملاً بهداشتی می کند. اتو بخار برای از بین بردن میکروب ها باید تا ۲۱۲ درجه گرم شود و در این دما بخار باکتری ها، میکروب ها و حتی گرد و غبار لباس ها را از بین می برد.

اگر مراقب سلامتی خود هستید، اتو کشی لباس با اتو بخار بسیار مؤثر است. در واقع استفاده از مواد شیمیایی همیشه آنطور که می‌خواهید کار ضدعفونی کردن را انجام نمی‌دهد.

 

از بین بردن بو با اتو کشی لباس

اتو کشی لباس باکتری هایی که باعث بوی بد لباس می شوند و با وجود شست و شو لباس هنوز باقی مانده اند را از بین می برد. حتی اگر بتوانید ذرات خارجی روی لباس را با شست و شو از بین ببرید باز هم باکتری هایی هستند که باعث بوی بد لباس می شوند.

اگر اتوی شما دارای تنظیمات بخار است، آن را تا انتها به سمت بالا بچرخانید و اتو را روی پیراهن به خصوص قسمت زیر بغل آن قرار دهید.

لباس‌های ورزشی و پارچه‌های پلی استر به دلیل اینکه هنگام ورزش استفاده می شوند و فعالیت شما در این مواقع زیاد است به علت تعریق زیاد، باکتری هایی تشکیل می شوند که باعث بوی بد هستند. بخار اتو باعث می شود که لباس شما فوق‌العاده تازه و بهداشتی شود.

 

نکات مهم اتو کردن صحیح لباس

شما در طول روز یا هفته ممکن است نیاز به اتو کردن لباس داشته تا ظاهری زیبا داشته باشید. اتو کردن یک فرآیند نسبتاً ساده است، اگرچه اگر قبلاً آن را انجام نداده باشید می تواند تا حدودی مشکل باشد. قبل از اتو کشی لباس، باید آنها را از نظر جنس مرتب کنید. پارچه های مختلف به تکنیک های مختلف اتو کشی نیاز دارند.

پس از آن می توانید اتو کردن لباس را شروع کنید. پیراهن‌ها، شلوارها، لباس‌ها و دامن‌ها را باید کمی متفاوت اتو کشی کنید. هنگام استفاده از اتو مراقب باشید. در موارد نادر، اتو می تواند خطرناک باشد و هنگام اتوکشی ممکن است باعث آسیب هایی مانند سوختگی شود.

 

۱ـ اتو کردن لباس با پارچه های مختلف

تهیه کردن وسایل لازم

قبل از شروع کردن اتو کشی لباس وسایل لازم را آماده کنید از آنجایی که اتو داغ است شما نمی توانید با یک دست وسایل را آماده کنید، بنابراین قبل از روشن کردن اتو همه چیز را آماده کنید.

شما به یک میز اتو نیاز دارید که دارای سطحی بزرگ و صاف است که می توانید لباس های خود را روی آن اتو کنید. شما همچنین برای محافظت از پارچه های ظریف به یک پارچه کهنه نیاز دارید. قبل از شروع به اتو کردن لباس صفحه ی اتو را تمیز کنید.

 

اتو کردن لباس یا پارچه

 

مرتب کردن لباس ها بر اساس جنس

لباس های مختلف از نظر جنس به نحوه اتو کشی متفاوتی نیاز دارند. شما باید لباس های خود را بر اساس جنس مرتب کنید. به عنوان مثال، لباس‌های نخی نباید شبیه به لباس‌های ابریشمی اتو شوند. شما باید ابتدا شروع به اتو کردن لباس هایی کنید که به کمترین درجه حرارت نیاز دارند. سپس لباس هایی که دمای بالاتری احتیاج دارند.

در هنگام اتو کشی لباس باید دقت کنید که پارچه های ریون، ابریشم و پشم همگی باید با درجه کم اتو شوند. هنگام اتو کردن لباس با پارچه ی ریون و ابریشم، باید آنها را پشت و رو کنید. برای اتو کردن لباس از جنس پشمی، یک پارچه مرطوب بین لباس و اتو قرار دهید.

اگر می خواهید به خروجی مناسب برسید و لباس هایتان آسیبی نبیند انتخاب دمای مناسب بسیار مهم است. به طور کلی دمای مناسب برای اتو کشی لباس های ابریشمی و مصنوعی در محدوده دمایی ۳۵۰ درجه فارنهایت است، در حالی که برای لباس های پشمی و نخی دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت بهتر است. در آخر باید برای لباس هایی با پارچه پلی استر از حرارت متوسط و برای پنبه از حرارت بالا استفاده کرد. هر دو پارچه باید قبل از اتو کمی مرطوب باشند.

 

جدا کردن انواع لباس برای اتو کردن

 

آماده و بررسی کردن اتو قبل از اتو کشی لباس

روشن شدن اتوها برای اتو کشی لباس متفاوت است. ممکن است در یک اتو چراغی روشن یا خاموش شود یا نمادی نشان دهد که آماده اتو کردن است و اتو کردن با آن بی خطر است. هنگام اتو کردن لباس صبر کنید تا اتو روشن شود. اتو کردن با اتوی خنک ناکارآمد خواهد بود. اگر مطمئن نیستید که چگونه اتو کار می کند دفترچه راهنمای آن را بررسی کنید.

 

آماده کردن اتو قبل اتو کاری

 

استفاده از پارچه مرطوب هنگام اتو کشی پارچه های توری و پشمی

توجه داشته باشید که پارچه های ظریف نباید تماس مستقیم با اتو داشته باشند. هنگام اتو کشی لباس باید توجه کرد که لباس های دارای پارچه ی توری و پشم را نباید مستقیم اتو کرد. هنگام اتو کردن این نوع پارچه ها از پارچه مرطوب استفاده کنید. خیلی دقت کنید که پارچه مرطوب باشد و خیس نباشد.

اگر از جنس پارچه لباس خود مطمئن نیستید، برچسب پشت لباس را بررسی کنید. این برچسب می تواند به شما بگوید که لباس از چه چیزی ساخته شده است.

 

مرطوب کردن لباس های نخی و پلی استر قبل از اتو کشی لباس

دقت داشته باشید هنگام اتو کردن لباس با پارچه هایی از جنس پنبه و پلی استر، نباید آنها را خشک اتو کرد. اطمینان حاصل کنید که این لباس هل قبل از اتو کشی مرطوب هستند. می توانید لباس های پنبه ای و پلی استر را قبل از خشک کردن کامل، از لباسشویی بیرون بیاورید. همچنین می توانید آنها را با یک بطری اسپری آب مرطوب کنید.

 

مرطوب کردن لباس قبل اتو کردن

 

برگرداندن لباس های دارای پارچه ظریف قبل از اتو کشی لباس

برخی از پارچه ها بسیار ظریف هستند و اتو کردن اینگونه لباس ها از سطح اصلی آنها ممکن است باعث شود پارچه سوخته یا آسیب دیده به نظر برسد. اگر هنگام اتو کردن لباس به هر یک از پارچه‌های زیر برخوردید، لباس‌ها را قبل از اتو کردن پشت و رو کنید:

مخمل کبریتی ـ کتان ـ ریون ـ ساتن ـ ابریشم

 

۲ـ اتو کردن انواع مختلف لباس ها

اتو کردن پیراهن

هنگام اتو کشی لباس از نوع پیراهن، وقتی می خواهید آن را اتو کنید، باید از یقه آن شروع کنید. از وسط قسمت یقه پیراهن خود شروع کنید و به سمت لبه آن بروید. سپس دوباره به سمت مرکز حرکت کنید و به لبه دیگر بروید. یک سمت شانه پیراهن را روی لبه میز اتوی خود قرار دهید. اتو را از شانه تا پشت حرکت دهید. برای سمت دیگر نیز همین کار را انجام دهید. هنگام اتو کردن آستین ها از قسمت سرآستین تا شانه اتو را حرکت دهید.

 

روش اتو کردن لباس

 

اتو کردن شلوار

هنگام اتو کردن لباس از نوع شلوار، اگر شلوار شما جیب دارد، آن را بیرون بیاورید و با اتو کردن جیب ها شروع کنید. اگر جیب ندارد، می توانید به روند اتو کردن لباس ادامه دهید. در ادامه شلوار را روی میز اتو بگذارید و با اتو کردن کمر شروع کنید. مطمئن شوید که هنگام اتو کردن جیب‌ ها به آرامی اتو را حرکت دهید، زیرا نمی‌خواهیم خطوطی روی جیب ایجاد کنیم.

سپس دوباره شلوار را روی میز اتو قرار دهید و یک پا را روی دیگری قرار دهید. بعد از آن شلوار را به صورت افقی از وسط تا کنید. مطمئن شوید که پاها و درزها در یک راستا قرار بگیرند. پای بالایی را تا روی کمر تا کنید. پشت پای پایینی را اتو کنید. سپس شلوار را برگردانید و برای سمت دیگر نیز همین کار را تکرار کنید.

 

روش اتو کردن شلوار

 

اتو کشی لباس از نوع دامن و سارافون زنانه

در اتو کشی لباس از نوع سارافون اگر لباس شما یقه یا کمی آستین دارد، می‌توانید آن‌ها را به همان روشی که آستین و یقه‌های پیراهن را اتو کردید، اتو کنید.

برای اتو کشی دامن، آن را روی لبه و نوک میز اتو بکشید، به طوری که کمر دامن روی نوک میز اتو و پایین آن روی بدنه میز اتو باشد. سپس اتو را از قسمت پایین به سمت بالا تا کمر حرکت دهید. اگر دامن تزیین شده است، دامن را از داخل اتو کنید تا طرح آن با اتو کردن صاف نشود. دامن هایی را که دکمه دارند باید دور دکمه را اتو کنید. زیرا دامن‌ها و لباس‌ها دارای دکمه‌های ظریفی هستند که در معرض آسیب هستند.

 

روش اتوکردن دامن و سارافون

 

حرکات درست اتو کشی لباس

هنگام اتو کردن لباس باید به نکاتی که در ادامه به آن می پردازیم توجه کنید. اتو کردن به صورت دایره‌ای می‌تواند لباس‌های شما را کشدار کند. همیشه از یک حرکت مستقیم، عقب و جلو در هنگام اتو کشی لباس استفاده کنید. هنگام اتو کردن لباس به درزهای لباس توجه کنید، از بخش های بزرگتر شروع کنید و تا قسمت های کوچکتر ادامه دهید. از بخار برای تنظیم چین‌ها و کمک به رفع چین و چروک‌های مقاوم استفاده کنید.

پس از اتوکشی لباس ها بلافاصله لباس های تازه اتو شده خود را آویزان کنید و به آن ها اجازه دهید چند ساعت آویزان بمانند. هر بار که از اتو استفاده می کنید، کف آن را با یک محصول تمیز کننده اتو تمیز کنید. این کار باعث می شود اتو شما برای مدت طولانی مانند نو کار کند. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم اتوکردن منظم باعث افزایش طول عمر لباس شما می شود و همچنین باعث صرفه جویی در هزینه های شما می شود.

 

لوازم ضروری و کاربردی برای اتو کاری لباس ها

در بخش های قبل راجع به اتو کشی لباس و نحوه ی درست انجام آن صحبت کردیم. شما برای اتو کشی لباس علاوه بر دانستن نحوه ی اتو کردن لباس می توانید با داشتن برخی ابزار ها اتو کاری لباس را راحت تر و سریعتر انجام دهید.

سایت پارسی دوز که یکی از معتبرترین مرجع های فروش آنلاین لوازم خیاطی والگو های دوخت است می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

 

ابزار های کاربردی برای اتو کشی لباس

۱ـ اتو سرد

یکی از ابزار هایی که هنگام اتو کشی لباس به شدت کاربردی می باشد اتو سرد است، از اتوی سرد برای خط گیری لباس و صاف کردن درز های لباس می توان استفاده کرد. همچنین اتو سرد فلزی جهت ثابت کردن اتوی لباس بسیار مناسب می باشد.

کاربرد اتو سرد در اتو کاری

۲ـ بالشتک اتو

یکی دیگر از ابزار های کاربردی برای اتو کردن لباس بالشتک اتو است. این وسیله شبیه به یک کوسن بیضی شکل و سفت است. از این وسیله در جهت اتو کردن قسمتهای خمیده لباس استفاده می شود. همچنین داخل این بالشتک ها با خاک اره پرشده است.

کاربرد بالشتک در اتو کردن

۳ـ بالشتک اتو کاپ سینه

ابزار دیگری که اتو کردن لباس را برای شما راحت تر می کند بالشتک اتو کاپ سینه است. همه ما تجریه این را داشته ایم که هنگام اتو کشی لباس، کاپ های سینه چقدر این امر را دشوار می کنند. با این ابزار کاربردی دیگر می توانید به راحتی لباس هایی را که کاپ دارند اتو کنید.

 

نحوه استفاده از بالشتک کاپ سینه در اتو کردن

 

4ـ محافظ اتو خانگی سه فنره

در بخش های قبلی راجع به این صحبت کردیم که برخی لباس ها را به علت ظرافت پارچه و حساس بودن آن ها، هنگام اتو کشی باید پشت و رو کنید. با قرار دادن محافظ اتو خانگی بر روی اتو خود هنگام اتو کاری می توانید از برق افتادن لباس های خود جلوگیری کنید.

 

محافظ اتو خانگی و صنعتی

 

۵ـ ژانت اتو

ژانت یکی دیگر از ابزار های کاربردی است که در هنگام اتو کشی به شما کمک می کند. این وسیله میز اتوی کوچک باریکی است که به علت شکل ظاهری آن چند کاره می باشد. میتوان از آن برای اتو زدن درزها، سر شانه، حلقه آستین و … استفاده کرد.

ژانت اتو خیاطی

معرفی خدمات پارسی دوز

پارسی دوز با داشتن جمعی از افراد متخصص با هدف آموزش و فراهم کردن جدیدترین مدل های دوخت و طراحی لباس از سال ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده اند. همچنین این مجموعه امکان دستیابی به با کیفیت ترین اجناس مورد نیاز دوخت لباس با مناسب ترین قیمت حتی در دورترین شهرهای کشور را برای شما فراهم کرده اند.

شما می توانید با مراجعه به سایت پارسی دوز به تمامی محصولات کاربردی اشاره شده در بالا و انواع مدل های جدید، الگو  های جدید رایگان، الگو های چاپ شده و دارای سایز بندی دسترسی پیدا کنید و همچنین به راحتی لوازم خیاطی و خرازی را با قیمت مناسب و امکان ارسال به سراسر کشور تهیه کنید. این مجموعه با ارسال سریع و رایگان, کیفیت خوب, پشتیبانی بالا خریدی با اطمینان را به شما ارائه می کنند.

همچنین می توانید با مراجعه به پیج اینستاگرام مجموعه پارسی دوز از تخفیف ها آگاهی پیدا کنید و از محتوای رایگان این مجموعه استفاده کنید:

آدرس پیج اینستاگرام ما: parsidoz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
error: محتوا محافظت شده است!