آموزش دوخت سریع انواع ماسک

چند سالیست که جهانیان گرفتار ویروس منحوس کرونا شده اند و کادر پزشکی تنها راه در امان ماندن از این ویروس و بیماری را استفاده از ماسک یکبار مصرف سه لایه و یا ماسک پارچه ای دو لایه می دانند، به همین دلیل بیشتر کارگاه های صنعتی به سمت تولید ماسک یکبار مصرف و بیشتر بانوان خانه دار به سمت دوخت ماسک های پارچه ای گرایش پیدا کرده اند.

شما به عنوان شخصی که وقت آزاد و امکانات اولیه برای دوخت ماسک در منزل را دارد می توانید برای خود و اعضای خانواده تان انواع ماسک های پارچه ای ساده، ماسک سه بعدی، ماسک روسی، ماسک کودک (بچه گانه، دخترانه، پسرانه) و … بدوزید و یا حتی از این راه کسب درآمد داشته باشید.

دوخت ماسک پارچه ای کار دشواری نیست فقط به اندکی استعداد و لوازم خیاطی مانند نخ، کش و از همه مهم­تر چرخ خیاطی نیاز دارد، با داشتن این ابزارها می توانید با روش های آسان دوخت ماسک در منزل که ما در این مقاله آموزش خواهیم داد ماسک مورد نظر خود را بدوزید.

 

آموزش دوخت حرفه ای انواع ماسک

 

آموزش دوخت ماسک پارچه ای ساده

منظور از ماسک ساده پارچه ای که به آن ماسک کش دار هم می­گویند، ماسکی شبیه به ماسک های ساده مستطیلی شکل یکبار مصرف است که جنس پارچه ای دارد و قابل شستشو می­باشد. این مدل ماسک ها به دلیل حس راحتی که دارند پرطرفدارتر از سایر مدل­ها هستند و دوخت آن­ها هم به نسبت آسان­تر است.

 

برای دوخت ماسک پارچه ای ساده به وسایل زیر احتیاج دارید؛

  1. دو قطعه پارچه که به شکل مستطیل برش زده شده اند (مطابق با ابعاد صورت فردی که ماسک برای او دوخته می­شود که این ابعاد برای افراد بزرگسال معمولا 16*25 سانتی متر می باشد)
  2. دو قطعه کش که پهن یا باریک بودن آن کاملا سلیقه ای است (می توانید بجای کش از 4 قطعه بند استفاده کنید تا در نهایت ماسک بند دار جراحی داشته باشید)
  3. قیچی
  4. نح و سوزن یا چرخ خیاطی

 

اما مراحل و روش دوخت ماسک ساده به شرح زیر است؛

  1. پارچه های مستطیلی شکل را روی هم گذاشته و هر چهار ضلع آن­ها را به کمک چرخ خیاطی به یکدیگر بدوزید
  2. دو ضلع افقی مستطیل را به عرض 5/0 سانتی متر و دو ضلع عمودی را به عرض 25/1 سانتی متر به سمت داخل تا بزنید و بدوزید

نکته: اگر قصد دارید ماسک پارچه ای شما فنر دار باشد باید در این مرحله فنر را در قسمت بالای ماسک قرار داده و سپس ضلع فنر دار را بدوزید و یا اینکه عرض دوخت ضلع بالایی مستطیل را کمی بیشتر از 5/0 در نظر بگیرید و پس از دوخت فنر را در این قسمت جاگذاری کنید.

 

  1. اکنون نوبت به کش های ماسک می­رسد؛ اگر کشی که شما برای ماسک درنظر گرفته اید باریک است و از داخل دوخت دو ضلع عمودی مستطیل به راحتی عبور می کند باید هر قطعه کش را از داخل یکی از دوخت ها عبور دهید و سپس دو طرف کش را بهم گره بزنید، سپس گره را به داخل قسمت تا شده هدایت کنید تا از دید پنهان باشد و مانع از تمیزی کار نشود و در نهایت به وسیله دو دوخت ظریف و کوچک کش ها را به پارچه ماسک متصل کنید تا ثابت بمانند.

اما اگر کش درنظر گرفته شده پهنای زیادی دارد و از داخل دوخت عمودی عبور نمی کند باید دو سوی کش را کمی تا بزنید و سپس  هر کش را به دو زاویه روبرو بهم از اضلاع عمودی بدوزید فقط دقت داشته باشید که کش را دقیقا به لبه ماسک ندوزید زیرا در این صورت هم کارتان سخت­تر می­شود و هم اینکه امکان جدا شدن کش از ماسک در حین استفاده وجود دارد.

آموزش دوخت ماسک پارچه ای ساده به همین راحتی است، البته برای دوخت این نوع ماسک روش های دیگری هم وجود دارد برای مثال ماسک بدون دوخت یک ماسک ساده است که به روشی متفاوت تولید می شود، اما این روش آسان ترین و تمیزترین روش محسوب می شود که به مهارت خاصی بجز مهارت کار با چرخ خیاطی نیاز ندارند.

 

آموزش دوخت ماسک ساده

 

آموزش دوخت ماسک پارچه ای سه بعدی

ماسک سه بعدی به ماسک هایی گفته می شود که قسمت بالایی و پایینی آن­ها دو لایه دارند و خود ماسک به صورت، مماس نمی شود بلکه با اندکی فاصله با دهان قرار می گیرد. این مدل ماسک ها به ماسک مناسب افراد عینکی نیز شناخته می شوند زیرا از قسمت بالایی کاملا به استخوان بینی چسبیده و مانع از خروج بخار ناشی از تنفس و در نتیجه بخار گرفتن شیشه های عینک می شوند.

 

برای دوخت ماسک پارچه ای سه بعدی به  وسایل زیر نیاز دارید؛

  1. پارچه مناسب دوخت ماسک (قابل شستشو)
  2. نخ و سوزن یا چرخ خیاطی
  3. کاغذ و مداد برای کشیدن الگو یا کاغذ الگو
  4. قیچی
  5. خط کش یا متر
  6. دو قطعه کش با پهنای مناسب

 

مراحل دوخت ماسک پارچه ای سه بعدی به شرح زیر است؛

  1. ابتدا باید الگوی خود را روی کاغذ طرح کنید، الگوی ماسک سه بعدی شبیه به 8 ضلعی است که اضلاع آن به ترتیب از ضلع افقی بالایی باید برابر با 12*6*3*6*12*6*3*6 سانتی متر باشند، پس از رسم یک 8 ضلعی با این اندازه باید حتما قطرهای آن را نیز ترسیم کنید.
  2. سپس الگو را روی پارچه مورد نظر گذاشته به وسیله سنجاق آن را به پارچه متصل کنید تا در حین برش حرکت نکند، سپس پارچه را مطابق با الگو برش بزنید.

نکته: تعداد و لایه های پارچه ای که برش می­زنید تعداد لایه های ماسک شما را تعیین می کند به عبارت دیگر اگر شما دو لایه پارچه را مطابق با الگو برش بزنید ماسک دو لایه خواهید داشت.

  1. اگر قصد دوخت ماسک پارچه ای سه بعدی فیلتر دار را دارید باید یک قطعه پارچه فیلتر کننده مانند اسپان باند را نیز مطابق با الگو برش بزنید و سپس آن را در میان دو پارچه اصلی ماسک قرار داده و دور تا دور پارچه ها را به کمک چرخ خیاطی بدوزید و فقط چهار زاویه ای که قرار است کش را از آن­ها عبور دهید را نگه دارید (زاویه های اضلاع کوچک 8 ضلعی).
  2. پارچه دوخته شده را روی الگوی کاغذی قرار دهید و سپس قطرهای افقی 8 ضلعی را به سمت داخل اتو کنید به طوری که کاملا تا شوند.
  3. دو ضلع کوچک عمودی 8 ضلعی را 1 سانتی متر به سمت داخل تا کرده، هر کش را از میان یکی از آن­ها عبور داده و سپس قسمت تا شده را با چرخ خیاطی بدوزید.

اکنون شما یک ماسک پارچه ای فیلتر دار سه بعدی دارید.

 

آموزش دوخت ماسک سه بعدی با الگو

 

روش دوخت ماسک پارچه ای روسی

سومین مدل ماسک پارچه ای پرطرفدار و راحت ماسک روسی است، ماسک های روسی نوعی ماسک هستند که قسمت بالایی آن­ها زاویه بلندتری دارد و قسمت جلویی ماسک حالت نیم دایره است، این مدل ماسک ها معمولا با پارچه غواصی دوخته می شوند اما شما با هر جنس پارچه ای می توانید ماسک روسی بدوزید.

 

وسایل مورد نیاز برای دوخت ماسک پارچه ای روسی؛

  1. پارچه مناسب دوخت ماسک
  2. کش باریک
  3. سوزن ته گرد
  4. چرخ خیاطی
  5. کاغذ و مداد برای کشیدن الگو

 

مراحل دوخت ماسک پارچه ای روسی به شرح زیر است؛

  1. روی کاغذ دو الگو مطابق با تصویر زیر طرح کنید به طوری که یکی از آن­ها کوچک­تر از دیگری باشد، ابعاد این الگوها نیز باید مطابق با اندازه های صورت هر فرد باشند.

 

دوخت ماسک روسی مطابق با الگو

 

 

  1. الگوها را به صورت جداگانه روی پارچه قرار داده با سوزن ته گرد آن را به پارچه متصل کنید و سپس پارچه را مطابق با الگو قیچی بزنید، اگر پارچه شما دو لا تاشده باشد با یکبار قیچی کردن شما صاحب دو قطعه پارچه خواهید شد اما اگر پارچه تک لا باشد باید از هر الگو دو بار پارچه قیچی کنید تا در نهایت 2 قطعه پارچه بزرگ و دو قطعه پارچه کوچک داشته باشید.
  2. هر دو تکه پارچه هم اندازه را از وسط به یکدیگر بدوزید و پس از اتمام، خط دوخت ها را اتو بزنید تا تمیزتر دیده شوند.
  3. سپس لایه­ کوچک­تر را در داخل لایه بزرگ­تر قرار داده و اطراف آن­ها را تا بزنید و به یکدیگر بدوزید و ماسک دوخته شده را با دقت و حوصله اتو بزنید.
  4. دو ضلع کناری ماسک یعنی همان اضلاع عمودی صاف را یک سانتی متر به سمت داخل تا کرده، کش ها را از داخل آن­ها عبور دهید و با چرخ خیاطی خط تا را بدوزید.

ماسک پارچه ای روسی شما آماده است.

 

نکات مهم دوخت ماسک پارچه ای صورت

  • همانطور که گفته شد در ماسک ساده می توانید بجای کش از بند استفاده کنید و این بندها را طوری بدوزید که از پشت سر به یکدیگر گره بخورند (مانند ماسک های پزشکی و جراحی)، ماسک بند دار نسبت به ماسک کش دار راحت­تر است و گوش­ها را اذیت نمی کند.
  • در دوخت ماسک روسی می توانید برای لایه رویی از پارچه های طرح­دار و یا ساتن مشکی استفاده کنید و به این ترتیب ماسک فانتزی یا ماسک مجلسی داشته باشید.
  • برای دوخت ماسک کودک هم می توانید از الگو و روش دوخت ماسک های گفته شده استفاده کنید اما با ابعاد کوچک­تر.
  • ماسک فانتزی بچه گانه را هم می توانید با این روش­ها بدوزید فقط برای دوخت آن باید از پارچه های فانتزی دخترانه و پسرانه استفاده کنید.
  • تنها راه کسب مهارت دوخت ماسک در منزل تکرار و تمرین است.
  • برای فصول سرد مانند زمستان ماسک بافتنی می­تواند کاربرد و جذابیت بیشتری داشته باشد، در ماسک بافتنی بجای قیچی کردن پارچه و دوخت آن باید مطابق با الگو ماسک را ببافید بنابراین این نوع ماسک ها ماسک بدون دوخت هستند.
  • پارچه مناسب دوخت ماسک پارچه نخی بدون پرز است زیرا آسیبی به پوست صورت وارد نمی کند.

 

آموزش ماسک بافتنی ساده

 

 

درباره پارسی دوز

پارسی دوز یک مرجع مناسب برای خیاطان و بانوانی است که به صنعت مد و پوشاک و همچنین دوخت لباس های جدید علاقمندند، در وب سایت و شبکه های مجازی پارسی دوز امکان آشنایی با مدهای جدید، آموزش دوخت آسان انواع لباس ها، آشنایی با خیاطان برتر و … وجود دارد بنابراین اگر به خیاطی علاقه دارید توصیه می­کنیم حتما در شبکه های مجازی این مجموعه عضو شوید تا امکان آموزش رایگان دوخت انواع لباس ها برای شما فراهم باشد.

در کنار این موارد، پارسی دوز یک فروشگاه جامع لوازم خیاطی و خرازی نیز محسوب می شود که تمام ابزارهای خیاطی را با قیمتی مناسب به فروش می رساند و به صورت رایگان به سراسر ایران ارسال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
error: محتوا محافظت شده است!