آموزش آسان بافتنی از پایه

آموزش بافتنی با قلاب یکی از قدیمی ترین آموزش هایی است که بشر آن را فراگرفته  و امروزه پس از قرن ها هنوز بافتنی ها جزئی از پوشاک بشر امروزی به شمار می روند و در همه کشورهای دنیا این صنایع دستی رواج دارند. بافتنی هنری است که اکثر افراد تمایل دارند آن را فرا گیرند. در واقع انجام این کار نیاز به مهارت بالایی ندارد و می توان با کمی دقت آن را فرا گرفت و با تلفیق خلاقیت، طرح های جدیدی را با آن اجرا کرد.

ایجاد طرح های متنوع در بافتنی ها و تولید البسه و لوازم مختلف از این هنر و صنایع دستی باعث شده است که بسیاری از افراد این هنر را یک کار دشوار قلمداد کرده و حتی با وجود علاقه فراوان برای آموزش این کار دلهره داشته باشند.

اگر شما از این دسته افراد هستید و یا اینکه تمایل دارید آموزش بافتنی با قلاب را با کمترین دغدغه فرا بگیرید، توصیه می شود با ادامه این متن در پارسی دوز همراه شوید تا ما به صورت ساده و البته رایگان این کار را به شما آموزش دهیم. در اینجا پیش از هر چیز با مواد و ابزار کار قلاب بافی آشنا می شویم.

 

آموزش بافتنی با قلاب و معرفی انواع کاموا

آموزش بافتنی با قلاب را با معرفی انواع کاموا و تفاوت های آن با یکدیگر شروع می کنیم. کاموا مهمترین مواد اولیه بافتنی ها به شمار می رود که می توان آنها را با توجه به ویژگی هایش در دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد. در حالت کلی کامواها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شوند که کاموای طبیعی از الیافی مثل پشم و کرک، کتان، پنبه، ابریشم و غیره، و نمونه های مصنوعی از الیاف بشر ساخت تولید می شوند.

هر کدام از این دو نمونه دارای مزایا و معایب خاص خود هستند ولی با این حال مزایای کامواهای طبیعی نسبت به نمونه های مصنوعی بیشتر می باشد. همچنین گاهی از ترکیب دو الیاف طبیعی و مصنوعی نیز یک نخ کاموا تولید می شود که به آن کاموا ترکیبی گفته می شود. برای اینکه بتوان کاموا باکیفیت خرید و یک بافتنی خوب تولید کرد در اولین قدم، بایستی به مراکز تخصصی فروش کاموا و لوازم بافندگی مراجعه نمود.

معرفی انواع کاموا و تفاوت های آن

 

معرفی انواع کاموا و تفاوت های آن بر اساس میزان ضخامت

معرفی انواع کاموا و تفاوت های آن بر اساس میزان ضخامت ادامه می دهیم. به طور کلی ضخامت این مواد اولیه در کار اجرای بافتنی از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس یک استاندارد جهانی نخ های کاموا بسته به ضخامت نیز دسته بندی می شوند و با توجه به میزان ضخامت می توان آنها را با ابزار خاصی بافت، و برای تولید البسه خاصی مورد استفاده قرار دارد. اما مهمترین انواع  کاموا بر اساس ضخامت ها عبارتند از:

  • کاموا توری یا کاموا نخی یا Lace: این نوع از کاموا ضخامت و وزن کمی دارد و به همین دلیل برای کارهای ظریف مثل روسری توری یا شال و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کاموا طنابی یا اکسترا لارج (Super Bulky): این نوع از کاموا از ضخامت بالایی برخوردار است، نقطه مقابل کاموا توری است و به صورت تک رشته ای تولید می شود. به همین دلیل بافندگی با آن از سرعت بالایی برخوردار است و محصولات تولید شده با آن نیز گرمای مناسبی دارند.
  • کاموا انگشتی یا فوق ظریف (Super Fine): این کاموا از نوع توری ضخیم‌تر بوده و استحکام بیشتری دارد. اما به دلیل ظرافت برای البسه کوچک مثل جوراب، دستکش، کلاه و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آشنایی با ابزار پیش مقدمه آموزش بافتنی با قلاب

 

ابزار آموزش بافتنی با قلاب

آموزش بافتنی با قلاب را با معرفی ابزار این کار از جمله معرفی انواع قلاب و میل بافتنی ادامه می دهیم. میل بافتنی یکی از مهمترین ابزاری است که برای امورات بافندگی مورد استفاده قرار می گیرد. این میل در دو نوع صاف و گرد وجود دارد. نوع صاف این ابزار دارای طول نسبتا بلند و دارای ضخامت های متعددی است که بر اساس یک استاندارد شماره های میل بین 1.5 تا  10 متغیر هستند و شماره های 1.5 تا 3.5 دارای ضخامت کمتری می باشند، و همچنین شماره های 4 تا 10 نیز دارای ضخامت بالاتری هستند.

بنابراین برای انجام بافتنی بایستی بر اساس ضخامت نخ، میل بافتنی مورد نظر و مناسب آن را انتخاب کرد. میل گرد برای بافتنی های بلند مورد استفاده قرار می گیرد و به مانند میل صاف دارای شماره های مختلف می باشد. پس از معرفی انواع قلاب و میل بافتنی، بویین، از دیگر ابزار بافتنی به شمار می رود. بویین معمولا در بافت های چند رنگ مورد استفاده قرار می گیرد و به وسیله آن می توان با سرعت بالاتری رنگ های بافتنی را تعویض کرد.

نگهدارنده رج و دانه یکی از ابزار دیگری است که می توان به وسیله آن بافت را نگه داشت و در اصطلاح چفت کرد و در زمان دیگری بقیه آن را انجام داد. در نهایت الگوی بافت یکی از لوازم دیگر در کار بافندگی می باشد که می توان آن را از مراکز تخصصی فروش کاموا و لوازم بافندگی تهیه کرد. البته برای انجام کار بافتنی به ابزار دیگری هم نیاز می باشد که از جمله آنها می توان به متر و خط کش، نشانه گذار دندانه، سوزن کوبلن، قیچی،کاغذ شطرنجی برای بافت های طرح دار، اندازه‌گیر رج، منگوله ساز و میل کمکی اشاره کرد.

 

روش های ساده اندازه گیری

آموزش بافتنی با قلاب و بافت های پایه را در پارسی دوز با روش های اندازه گیری ادامه می دهیم. برای اینکه بتوان یک بافتنی کاربردی اجرا کرد بایستی به صورت اصولی کار اندازه گیری لباس را انجام داد. برای این کار بایستی به فیزیک بدنی فرد، نوع کاموا و نوع بافت توجه ویژه داشت. برای مثال در کامواهای سایز 4 تا 6 معمولا هر 12 دانه یک سانتیمتر می شود اما در کامواهای بالاتر تعداد دانه ها در سانتی‌متر کمتر می شود و به همین دلیل نیاز به کاموا کمتری می باشد.

برای درک بهتر این موضوع مثالی می زنیم. اگر شما قصد بافتن یک ژاکت یا پلیور جلو بسته را داشته باشید برای اندازه گیری، از قسمت پهلوی چپ فرد به سمت راست اندازه گیری کنید. اگر کاموای شما سایز متوسط 6 داشته باشند، بایستی 40 را در عدد 2 ضرب کرد و 80 دانه سر انداخت.

هر چه ضخامت کاموا بیشتر شود و شماره آن به سمت یک میل کند، در نتیجه بایستی 10دانه به نمونه قبلی یا همان متوسط اضافه کرد. در مقابل اگر کاموا از 6 ضخیم‌تر باشد، مثل عدد 7 بایستی 5 عدد دانه از دو برابر سر، کم نمود. یعنی اگر با میل 6 حدود 65 عدد زده باشید، برای عدد 7 بایستی حدود 60 دانه زده شود. این قانون یک استاندارد است که رعایت آن می تواند شما را در اجرای یک بافت دقیق کمک نماید.

 

بافت به صورت ساده، رایگان و مبتدی

آموزش بافتنی با قلاب را به مهمترین قسمت خود یا همان مرحله اجرای کار می رسانیم، مطابق تصاویر زیر نخ را از میان انگشتان کوچک و انگشتری عبور دهید، سپس مقداری از نخ حدود 20 سانتی‌متر را در دست نگه داشته و از روی انگشتان عبور داده و بین انگشت سوم قرار داده و مطابق شکل زیر از پشت انگشت اشاره بیرون آورید و با انگشت میانی و شصت قفل نمایید. با دست دیگر قلاب را در دست گرفته و بسته به نوع بافت خود گره یا همان دانه مناسب را بزنید.

 

آموزش بافتنی با قلاب

 

ساده‌ترین نوع بافت همان بافت زنجیری است. نوع این بافت آسان در نقشه های طراحی شده  به صورت دایره یا بیضی بیان می شود. در این بافت دانه ها به صورت زنجیری به هم متصل می شوند. برای این کار مطابق تصاویر زیر قلاب را پشت نخ قرار داده و به سمت جلو کشیده و در انتها تاب دهید.

 

آموزش بافتنی

 

سپس محل تاب را با انگشت های شست و اشاره نگه داشته و مطابق شکل (2) نخ را بیرون بکشید. سپس نخ را به صورت کامل بکشید، حال یک گره ایجاد می شود این گره را با دو انگشت شست و اشاره نگه داشته و دوباره طبق شکل دوم اقدام کنید تا گره بعدی به صورت زنجیروار ایجاد شود.

 

آموزش بافتنی زنجیره ای

 

آموزش بافتنی با قلاب و دو میل

آموزش بافتنی با قلاب را با آموزش بافتنی با دومیل به انتها می رسانیم. برای اجرای یک بافتنی از دو میل نیز می توان استفاده نمود. و سرعت کار را بالاتر برد در این حالت برای گره زدن از زیر و رو دانه گرفته می شود و به دو حالت دانه زیر و دانه رو اجرا می شود. برای انجام این کار پس از زدن گره مطابق گره زنجیری،که در قسمت قبل توضیح داده شد، گره بعدی به وسیله قلاب دیگر از زیر یا رو زده می شود.در واقع  تنها تفاوت در این روش آن است که دانه ها به صورت زیر و رو پشت سر هم به وسیله قلاب زده می شوند. که در تصاویر زیر به صورت آسان و واضح نمایان است.

 

آموزش کامل و آسان بافتنی با دو میل

 

آموزش بافتنی با قلاب در پارسی دوز

آموزش بافتنی با قلاب در اینجا به پایان می رسد نکته ای که باید توجه داشت این است که برای انجام یک بافتنی بایستی مواد و مصالح مورد نیاز را از مراکز تخصصی و معتبر تهیه کرد و زیر نظر اساتید باتجربه این کار را فرا گرفت. ما در پارسی دوز در زمینه طراحی الگو های جدید و رایگان بافتنی، ارائه لوازم بافندگی و همچنین آشنایی علاقه مندان با مدل های جدید بافتنی فعالیت داریم و شما می توانیم از صفر تا صد انواع بافتنی را با کمک مجموعه پارسی دوز آموزش ببینید. شما می توانید با مراجعه به سایت و شبکه های اجتماعی پارسی دوز با خدمات و تخفیفات ویژه ما آشنا شوید. ما در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه  به شما عزیزان خدمت رسانی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
error: محتوا محافظت شده است!